10x-szelem a bevételem WhiskyReturns.com-ból (mondjuk nem lesz nehéz…)

Nemrég elhatároztam, hogy tartok egy mini-hack-week-et és megtízszerezem az egyik adatos hobbiprojektemből érkező bevételemet (~20-30 óra munkával).

Mondjuk nem lesz nehéz, mert a havi $10-et kéne feltornázni havi $100-ra. 😀

A posztban leírom, hogy mi a projekt, mik a jelenlegi számok és mi a pontos terv, hogy megugorjam a kihívást… aztán pár hét múlva beszámolok az eredményekről is.

A projekt: WhiskyReturns.com

Bár több helyen is beszéltem már róla, nem elhanyagolható a valószínűsége, hogy te még nem ismered — így gyorsan összefoglalom, hogy mi a projekt maga.

Röviden-tömören:

A whiskyreturns.com egy honlap, ami whisky befektetésekről készít automatikus elemzéseket.

Kicsit hosszabban:

  • adatokat gyűjtök automatizált web scraping-gel a whisky másodpiacról
  • ezeket egy automatizált adattisztító és elemző script segítségével érthető formába rendezem és cikkek formájában publikálom (egy adott típusú whisky = egy cikk)
  • a cikkeket havonta egyszer frissítem az új adatpontokkal (az adott havi új tranzakciók a másodpiacon)

Tech-stack: sok-sok Python, kis JavaScript, kis bash.

Valami ilyesmit lát a felhasználó (ennél persze jóval hosszabb egy cikk, de ezek a kulcsadatok) egy-egy whisky-ről:

kulcsadatok

Ezentúl van egy ingyenes hírlevél-feliratkozásra buzdító kis szöveg minden cikk alján… Aki feliratakozik a hírlevélre, annak automatikusan elküldöm az adatokból generált toplistákat (legjobb ROI, legdrágább whisky, legtöbbet kereskedett whisky, stb.).

És végül, de nem utolsó sorban a feliratkozás után nem sokkal érkezik még egy e-mail, hogy vegyék meg az e-book-omat is, ami „Executive Summary of Whisky Investing” névre hallgat és $10-ba kerül. (Amúgy nem az én tudásom van benne, sok-sok éves tapasztalattal rendelkező whisky-befektetés-szakértők segítettek összerakni az anyagot, szóval szerintem abszolút kiemelkedő az ár-érték aránya a cuccnak.)

A funnel és a számok

A jelenlegi funnel-em így néz ki — 2024-01-01 és 2024-01-19 közötti időszak alapján:

Jelenlegi funnel-em a 2024-01-01 és 2024-01-19 közötti időszakra

Tehát:

  • ~6300 új látogató jött az oldalra (szinte csak és kizárólag SEO-ból)
  • ~430 új hírlevél-feliratkozó volt (~7% látogató -» feliratkozó konverzió)
  • 36 feliratkozó kattintott a linkre, hogy megveszi az e-book-ot
  • 8-an vásároltak is (~1.8% feliratkozó -» vásárló konverzió)

Tehát $80 bevételem lett egy $10-os termék eladásából. (Amúgy imádom a nemzetköziségét: 2 vásárló Angliából, 2 az USA-ból, 2 Ausztráliából, 1 Hong Kongból, 1 Kínából.)

A cél tehát még egyszer: kb. egy hétnyi munka befektetéssel meg-10-szerezni a bevételt.

Ami érdekes itt adatos szempontból az pl. az, hogy hogyan olvasunk egy ilyen funnel-t és a benne levő adatokat. Hogyan döntjük el, hogy mi a jó és mi a rossz?

Önmagában pl. azt mondani, hogy a 6300 látogatóból –» 8 vásárló (0.12%) kevés, szerintem hiba lenne. Mihez képest kevés ugye? Egy korábbi teljesítményhez képest? Egy másik projektben megismert benchmark-hoz képest? Az elvárásainkhoz képest? Az ügyfélszerzési-költséghez képest? (Ez utóbbi nekem mondjuk kvázi 0.)

Mivel nekem nagyon kevés viszonyítási alapom van egyelőre, kénytelen vagyok erre a két dologra hagyatkozni:

  1. általános iparági/piaci benchmark-ok
  2. kontextus — azaz, hogy hol van még egyszerű lehetőség a fejlesztésre

Megjegyzés: ahogy a bevételi számokból látszik, ez a projekt tényleg inkább csak hobbi projekt, szóval egy 3. pont, ami alapján belőttem a fejlesztési terveket, hogy olyan dolgokat csináljak, amelyek által fejlődök, gyakorlok és tanulok — főleg adatos szempontból.

A fejlesztési tervek

A fentiek alapján ezeket a célokat tűztem ki magamnak:

#1 Növelni a weblap-látogatók számát.

Vicces, de pont ez tűnik számomra a legegyszerűbb fejlesztésnek. Jelenleg 323 különböző whisky van publikálva a honlapon (ez 323 cikket jelent.) Az adatbázisom alapján ez lehetne 3000 is. Csak hát melós olyan script-et írni, ami automatikusan kategorizálja a whisky-jeimet név alapján.

Viszont a múltbeli adatok alapján azt fixen tudom, hogy minél több cikket publikálok, annál nagyobb a látogatottság a honlapon. Ez logikus is: minél több a cikk, annál nagyobb eséllyel keres rá valaki Google-ben egy olyan cikkre, amiről pont csak nekem van elemzésem.

Szóval, ha nem is publikálom mind a 3.000 lehetséges cikket, Pareto-elv alapján megnéztem, hogy mi lehet az a ~100 új whisky (a 100 az egyáltalán nem sok), ami a legnagyobb látogatószám növekedést hozhatja.

Arra jutottam, hogy a Macallan márka a legjobb jelölt, mert úgy tűnik, hogy ennek a márkának a termékei a legtöbbet kereskedett whisky-k… Szóval nagy eséllyel erről keresnek infót a neten az emberek.

Nem bírtam magammal és ezt a fejlesztést amúgy már el is kezdtem a héten — kb 6 órányi Python-varázslat után meg is jelent a 100 új cikk a honlapon, szóval most várom a SEO-robotistenségeket, hogy beindexeljék az új anyagokat. (Jövő héten, ha minden jól megy, még publikálom a maradék ~50 Macallan üveget, amiről elégséges adat van és ki is van pipálva ez a pont.)

#2 Növelni a feliratkozó–»vásárló konverziót.

Számomra ez az 1.8% a legfájdalmasabb arány. Pedig annyira alapból nem hangzik rosszul. De szerintem simán feltolható lenne 5-6%-ra. (De láttam már 10%-os konverziót is ilyen olcsó, kvázi impulzusvásárlás jellegű welcome terméknél.) Egyébként nem csoda, hogy ilyen alacsony az arány — a feliratkozás után csupán egyetlen egy (viszonylag hosszú) sales email megy ki.

Ez az egyetlen email szerintem amúgy elég jó lett — még Pass Balázs workshop-ján írtam tavaly decemberben és ő is leokézta, sőt, kifejezetten megdicsért, hogy király e-mail-t raktam össze. Habár az ő sablonja/útmutatása/workshop-ja alapján készült, szóval a dicséret végülis az övé. 🙂

Viszont mindenképpen kéne utána még 2-3-4 followup email azoknak, akik nem vásároltak. De még az is lehet, hogy az eredeti levelet is kicsit rövidebbre veszem majd és esetleg 2-3 részletben küldöm ki — mindegyik végén az ajánlattal.

#3 Növelni a termék árát (és értékét).

A másik problémám, hogy kicsit olcsó ez az e-könyv $10-ért.

Persze minden relatív, de Amerikában és Nyugat-Európában $49-ig még bőven az impulzusvásárlás kategóriába esik az emberek online költése. (Az impulzusvásárlás lélektani határa felé nem szeretnék menni, mert az már komolyabb marketinget és brand-építést igényelne, amit egy hobbi projektnél most túlzásnak tartanék.)

Viszont egy szimpla e-book-ot ennyire „hidegben” eladni nehéz lenne $49-ért. Ezért arra gondoltam, hogy az e-book-ból csinálok egy hangoskönyvet, annak nagyobb a „perceived value”-ja („feltételezett értéknek” fordítják, de szerintem az nem túl pontos).

No persze nem én adnám a hangomat hozzá, hanem Daniel az Elevenlabs-től, aki akkora arc, hogy mindössze $11-ért felolvassa nekem a ~3 órányi anyagot, stúdió minőségben, jól érthető brit akcentussal.

Már mintát is küldött ingyen, szerintem nem lett rossz: ITT.

Mondjuk mivel igazából egy AI-ról — pontosabban egy AI-hangról — van szó, ezért ezért az árért ezt a minőséget minimum elvárom tőle. ;-D

De ha már hangoskönyv, akkor szinte semmiből nem áll egy másik AI tool-lal egy prezit is csinálni mögé és boom, kész a videókurzus.

(Még nem találtam meg a tökéletes prezi-készítő AI eszközt, ha van tipped és elküldöd válaszba, megköszönöm!)

Persze lehet azon elmélkedni, hogy ugyanazt a tartalmat illik-e eladni 5-ször annyiért, csak azért, mert nem e-könyv, hanem egy AI-generált hang+vizuál… Dehát egyrészt ez a whiskyreturns pont egy ilyen homokozó számomra, ahol ezeket ki lehet próbálni büntetlenül — másrészt meg én látom a hozzáadott értéket abban, hogy van kép és hang, függetlenül attól, hogy ember olvassa-e fel vagy gép.

Mi a matek?

A levél elején azt írtam, hogy 10-szerezni szeretném a bevételt.

Szerintem ez reális is.

Az optimista becslésem szerint, ezek a szorzók az egyes alprojektekből:

  • weblap látogatók száma: 3-szorosára nő
  • feliratkozó–»vásárló konverzió: 3-szorosára nő
  • termék ára: 3-szorosára nő ($49 helyett lesz egy $29-es early bird akció)

Ez összesen 3*3*3 = 27-szeres javulás lenne. Na de legyünk reálisak és diszkontáljuk ezt egy picit. A 10-szeres szorzó ki is jön. 🙂

Szóval jövő héten fejest ugrok ezekbe a fejlesztésekbe.

A legizgibb nekem bevallom az #1-es és a #3-as pont lesz szakmai szempontból, de azért a #2-est sem fogom elhanyagolni.

Ahhoz, hogy szignifikáns eredmények (várhatóan javulás 🤞) jöjjenek be, még kelleni fog jó pár hét. De amint van valami tapasztalat vagy megosztani való, itt beszámolok.

Ez volt a mai data science poszt, inkább most bizniszesebb lett, de ugyebár:

data science = kódolás x statisztika x biznisz

Data36 Data Science Hírlevél

Belsős anyagok, útmutatók, karriertippek, új technológiák adattudományhoz — magyar nyelven.

Minden csütörtökön, közvetlen az e-mail fiókodba! Csatlakozz 1000+ adatos szakemberhez!

Üdv,
Tomi